تعریف ویدئو تعاملی و کاربرد آن
امروز قصد داریم با شما عزیزان در مورد ویدئو تعاملی صحبت کنیم و از کارای و کاربرد آن در صنعت تکنولوژی باخبر شویم.ویدئو تعاملی از جدیدترین روشها و به روزترین فناوریها برای تولید فیلمها میباشد.فیلمهای تعاملی نسبت به فیلمهای عادی تا 10 برابر میتوان گفت جذابیت بیشتری دارند و به نوعی فیلمهای تعاملی با سلیقه و علایق مخاطب ، داستان فیلم را به پایان میرسانند.
اما ویدئو تعاملی چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که فیلمهای تعاملی این گونه تولید میشوند که کارگردان سناریو فیلم را به مخاطبان داده است و مخاطبان را در ساخت و تولید فیلم شریک مینامید.یا به عبارت دیگر کارگردان با ساخت ویدئوهای تعاملی به سلیقه و علایق مخاطب احترام میگزارد و آن طوری که مخاطب دوست دارد داستان فیلم را به پایان میرساند.
اما به طور ساده اگر بخواهیم فیلمهای تعاملی را برای دیگران توضیح دهیم باید اینطور بگویم که شما میتوانید از یک خط داستانی آن طور که سلیقه شما هست خط پایانی داستان را انتخاب کنید برای این که صحبتهای من را بهتر متوجه شوید بگزارید برای شما یک مثال بیاورم.
فیلم تعاملی که به عنوان مثال میخواهم برای شما توضیح دهم در یک تبلیغات استفاده شده است که توسط یکی از شرکتهای خودرو سازی تولید گردیده است این شرکت دو خط داستانی متفاوت را روایت میکند که اولین شخصیت پدر یک خانواده است و فردی محترم در جامعه به شمار میرود اما دومین شخصیت در خط داستانی دوم داستان یک دزد را روایت میکند، که مخاطب میتواند هر یک را با توجه به سلیقه خود مشاهده کند.
لازم به ذکر است که در حال حاضر فیلمهای تعاملی بیشتر در صنعت تبلیغات مورد استفاده میگردد اما در ادامه میخواهیم مروری به تاریخجه فیلم تعاملی داشته باشیم و این که بدانیم از چه زمانی فیلمهای تعاملی مورد توجه قرار گرفتهاند.
تاریخچه ویدئو تعاملی
اگر بخواهیم در مورد تاریخچه ویدئو تعاملی توضیح دهیم که ویدئوهای تعاملی برای اولین بار در کجا به نمایش در آمدهاند باید گفت:که برای اولین بار فیلمهای تعاملی در پلتفرمهای محبوب و بزرگ یوتوب و نتفلیکس به نمایش آمدند و این دو شرکت برای اولین بار شروع به ساخت فیلم و سریالهای تعاملی کردهاند.پس از موفقیت آمیز بودن فیلمهای تعاملی در میان مردم و محوبیت که در میان مردم به وجود آورد.شرکتها تجاری نیز با دیدن چنین موفقیتی برای معرفی محصولات و برندسازی اقدام به ساخت فیلمهای تعاملی تبلیغاتی زدهاند.
اما فیلمهای تعاملی دارای انواع و روشهای مختلفی هستند که در ادامه چند نمونه مهم آن را به شما عزیزان خواهیم گفت.
انواع ویدئو تعاملی
- ویدئو انشعاب
ویدئو انشعاب یعنی چه؟ ویدئو انشعاب به فیلمهای میگویند که مخاطب خودش خطوط داستانی را مطابق با علایقش تعیین میکند البته این تعیین انتخاب مخاطب به طور مستقیم نیست و به طور غیر مستقیم این اتفاق میافتد به این صورت که سازندگان فیلم از بیننده سوالاتی را میپرسند و بستگی به جواب همان سوالات خط داستانی مربوطه را نشان بیننده میدهند.
- مسابقه فیلم تعاملی
در این نوع فیلمها از مخاطبان سوالاتی پرسیده میشود و داخل فیلم با مخاطبان ارتباط بر قرار میشود و نکته لازم به ذکر این است که مخاطبان به این نوع فیلمها واکنش بهتری نشان میدهند همه ما میدانیم ویدئوهای تبلیغاتی در بیشتر زمانها حوصلهی بیننده را سر میبرند به همین دلیل مسابقه فیلم تعاملی میتواند در تبلغاتها مورد استفاده قرار گیرد تا به این نوع فیلمها مخاطبان توجه بیشتری کنند.
- Video Quiz Contest
اگر شما دنبال شناخنه شدن محصولات تجاری و برندسازی هستید این ویدئو به اهداف شما میتواند بسیار کمک کند روش کار این فیلم به این صورت است که شما از مخاطبان خود در طول فیلم سوالاتی را میپرسید و اگر جواب درست به سوالات شما دادند شما به آنها جایزه خواهید داد لازمه گرفتن این جایزه این است که مخاطب باید در تمام مدت فیلم،را بادقت مشاهده کند و به همین منظور شما میتوانید اعطلاعات خود در مورد کسب و کارتان را به مخاطبان ارئه دهید.
الان که با انواع ویدئو تعاملی آشنا شدهاید بد نیست که کاربردهای این نوع فیلمها و استفاده آنها را بدانید که به چهار مورد آن ما اشاره خواهیم کرد.
کاربرد فیلمهای تعاملی
- در آموزش معکوس و کلاسهای آنلاین
- در ساخت بهتر فیلم و سریالها
- در برند سازی و معرفی محصولات
- اعطلاع رسانی و دسترسی سریع
شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که مزیای فیلم تعاملی نسبت به بقیه فیلمها چیست که در ادامه ما به این سوال جواب خواهیم داد.
مزیای فیلمهای تعاملی
- ویدئو تعاملی در حال حاضر دارای محبوبیت بالای میباشد و توانسته است نظر بسیاری از برندهای تجاری را برای ساخت تبلیغات بدست آورد.
- در فیلمهای تعاملی امکان جمع آوری اعطلاعات از قبیل سن،وزن و چیزهای که مورد علایق مخاطب است را میتوان به دست آورد و این کار برای بهتر ارئه دادن خدمات به مخاطبین میتواند خیلی کمک کند.
- مورد بعدی که باید به آن اشاره کرد طبق تحقیقاتی که انجام شده است بیش از نیمی از افرادی که فیلم تعاملی تماشا میکنند با دقت بسیار بالای به این موضوع نگاه میکنند و در پسا ذهن آنها محتوا فیلم میماند.
- همچنین مخاطبین علاقه بسیاری نسبت به داستانهای که دارای چند خط پایانی هستند نشان میدهند و اکثرا تمام حالتهای خط پایانی یک داستان را نگاه میکنند.
- مخاطبان از طریق فیلم تعاملی تبلیغاتی بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند تا فیلمهای سنتی طبق یک آماری که از چند صد نفر انسان انجام گردید نسب افرادی که با فیلم تعاملی تبلیغاتی اقدام به خرید کردند یک به ده بیشتر از افرادی بوده است که با فیلمهای سنتی اقدام به خرید کردهاند یعنی به ازای هر 1 نفر در فیلم سنتی 10 نفر در فیلم تعاملی اقدام به خرید کردهاند.
- در فیلمهای تعاملی به دلیل این که امکان شخصی سازی وجود دارد و کاربر آن طور که مورد سلیقهاش است فیلم را میبیند طبیعی است جذب بیشتر فیلم میشود و این برای اهداف کارگردانها که میخواهند هدف خود از ساخت فیلم را به مخاطب القا کنند بسیار موثر است.
اما میخواهم به شما دوستان یکی دو مثال از ویدئو تعاملی بزنم که این مفهوم بیشتر در ذهن شما بنشیند.یکی از فیلمهای تعاملی که توانسته بود در حوزهی تبلیغات موفق باشد فیلم مربوط به برند نایک است که شما مشاهده میکنید که مخاطب با شخصیت اصلی فیلم همراه میشود و به نوعی این در ذهن مخاطب القا میشود که خودش جای شخصیت اصلی فیلم است. و در ادامه شخصیت فیلم مشغول به انتخاب و پوشیدن محصولات شرکت نایک میشود همچنین اگر علاقهمند هستید شما میتوانید این ویدئو را از پلتفرم یوتوب نگاه کنید.
موردی بعدی که میخواهم به شما بگویم فروشگاه ویدئوی است جالب نیست! در ویدئو فروشگاهی شما شاهد دیدن فروشگاه لباس،کفش،دیجیتال و یا حتی سوپر مارکت هستید که تنها کافی است تنها با انجام دادن چند کلیک در همان ویدئو محصول آن فروشگاه را خریداری کنید.
در ادامه به شما خواهیم گفت که بسترها یا پلتفرمهای مناسب برای ساخت این نوع ویدئوها چیست و به صورت مختصر آنها را توضیح خواهیم داد.
نرم افزارهای مناسب برای ساخت ویدوهای تعاملی
یکی از قدرتمندترین نرم افزار برای ساخت فیلمها و فیلمهای تعاملی ادوبی پریمیر است در ادوبی پریمیر شما میتوانید هر نوعی فیلم را که میخواهید تدوین وادیت بزنید میتوان گفت به دلیل قدرتمندی این نرم افزار آن را به یک استادیو فیلم برداری تشبیه کرد.
مورد بعدی نرم افزار ادیوس است این نرم افزار نیز یکی از قدرمتمندترین نرم افزارها برای ساخت و تدوین فیلمها به شمار میرود و از ویژگیهای که آن را با دیگر نرمافزارها متفاوت کرده است رایگان بودن آن است.نرم افزار ادیوس توانای این را دارد که فیلمها را با کیفیتهای 4k,HD,Full HD,8k تولید کند و بسیاری از شرکتهای بزرگ فیلمسازی از قبیل نتفیلکس از این نرم افزار برای ادیت فیلمهای خود استفاده میکنند.
اما میخواهم به شما این مژده را بدهم که که شرکت آیشن خدماتی در حوضه تولید محتوا به مخاطبان خود عرضه میکند همچنین شرکت ما درای یک استادیو فیلم برداری هست تا شما عزیزان به توانید محتوای ویدئو شده خود را با بهترین کیفیت تولید کنید. به منظور جلب اعتماد شما عزیزان شرکت آیشن هیچ هزینه در قبال این کار نخواهد گرفت و تا رسیدن به هدف نهایی در کنار شما خواهد بود از خصوصیات شرکت ما در زمینه محتوا ویدئویی تضمین موفقیت شما دوستان است.
تیم ما دارای کارشناسان دیجیتال مارکتینگ است و تا زمان رسیدن به هدفتان در کنار شما خواهد بود اگر شما علاقهمند هستید تا در کنار تیم ما به موفقیت برسید میتوانید همین حالا با تماس حاصل فرماید اما در آخر میخواهم سخنم را در مورد آینده فیلم تعاملی و نحوه رسیدن به درآمدزای آن به پایان برسانم.
آینده فیلم تعاملی
همانطور که در طول مقاله به شما عزیزان گفتهام شرکتهای بزرگی هستند که فیلمهای سنتی را کنار گذاشتهاند و روی به فیلمهای تعاملی آوردهاند علت آن محبوبیتی است که فیلمهای تعاملی توانستهاند در بین مردم به دست بیاورند جدا از همه اینها به دلیل تاثیر زیادی که در مخاطب میگذارد بسیاری از کسب و کارهای تجاری حاضر هستند پولهای کلانی را خرج تبلیغات برند خود با فیلمهای تعاملی کنند.
اگر شما نیز به توانید نرمافزارهای ساخت فیلمهای تعاملی را یاد بگیرید این تضمین را میدهم که به در آمدهای میلیونی و یا میلیاردی خواهید رسید.پس در کل آینده فیلم تعاملی بسیار روشن و از موارد خوبی برای سرمایه گذاری طولانی مدت است.
No comment